Kan yrkeshygiene tjenester leveres av andre enn BHT?

Kan yrkeshygiene tjenester leveres av andre enn BHT?

Norsk Yrkeshygienisk Foreningen har fått følgende spørsmål fra et medlem av vår forening:

  • Kan en bedrift som er tilknyttet og benytter en BHT bruke egne ressurser til deler av BHT arbeidet (f.eks yrkeshygiene)?
  • Kan en bedrift benytte BHT tjenester (f.eks yrkeshygieniske kartlegginger) fra andre leverandører enn den leverandøren man har BHT avtale med?

Bakgrunnen for spørsmålet var at deres BHT leverandører, hadde hevdet at bedriftens yrkeshygiene tjenester måtte leveres av de. Dette ble begrunnet med tilsyn fra arbeidstilsynet og det nye regelverket.

Vi har bedt vår leder, Hans Thore Smedbold svare på dette: 

Slik jeg oppfatter dette så er dette en feil tolking av hva Arbeidstilsynet skriver på sin hjemmeside om hva BHT skal bistå arbeidsgiver med. Under overskriften «Dette skal bedriftshelsetjenesten hjelpe arbeidsgiver med» er kjernevirksomheten til BHT beskrevet. Litt lenger ned på siden under underoverskriften «Arbeidsgiver kan forvente at bedriftshelsetjenesten tilbyr disse tjenestene» står følgende om «Yrkeshygiene»:

Bistå i utarbeidelse av retningslinjer og dokumentasjon innenfor området yrkeshygiene, for eksempel kjemikaliehåndtering, stoffkartotek, arbeidsinstrukser og bruk av verneutstyr.

  • Kartlegging og risikovurdering av fysiske, kjemiske og biologiske forhold, vibrasjon, støy, støv og stråling.
  • Forslag til tiltak, for eksempel håndtering av maskiner og utstyr, inneklima, ventilasjon, substitusjon og ulykkesforebygging.
  • Informasjon og opplæring om kjemisk og biologisk helsefare, stoffkartotek, renhold etc.

Slik jeg tolker dette så henviser «skal» her til hva BHT skal ha av kompetanse og kapasitet til å yte av tjenester, men det innebærer ikke et krav om at virksomhetene må kjøpe alle disse tjenestene og heller ikke at de utelukkende skal leveres av BHT. Kravet her er med andre ord rettet mot BHT og ikke mot virksomhetene som benytter BHTs tjenester.

Yrkeshygiene kompetanse finnes i dag tilgjengelig via ulike aktører som BHT, HMS avdelinger og ulike rådgivningsselskap og laboratorier. Slik jeg forstår regelverket kan en arbeidsgiver selv velge hvordan den rådgis, men det i de tilfeller hvor en arbeidsgiver velger å bli rådgitt at flere enn BHT, så må arbeidsgiver sørges for at nødvendig informasjon tilflyter BHT. Dette for at planer for det forebyggende arbeidet i virksomheten i regi av BHT i hht. regelverkets intensjon kan legges på bakgrunn av best tilgjengelig kunnskap. Uavhengig av organisering er det viktig at yrkeshygieniker og det yrkeshygieniske arbeider sikres en faglig «fri og uavhengig stilling», og at yrkeshygieniker / yrkeshygiene tjenestene er tilgjengelig for både arbeidsgiver, vernetjeneste og arbeidstakere.

Når det gjelder bruk av konsulenter vil innstrammingen i Arbeidsmiljøloven (AML) angående innleie som trår i kraft 1. april i år, kunne berøre dette. Slik jeg forstår disse endringene vil innleie av yrkeshygieniker kun kunne gjøres i tilfeller der det er snakk om:

  • Spesialkompetanse, 
  • Rådgivnings- og konsulenttjenester og 
  • At aktiviteten må være knyttet til et avgrenset prosjekt. 

Slik jeg tolker denne innstrammingen, vil den også berøre virksomhetenes innleie for å dekke behov for yrkeshygiene kompetanse, hvor det vil være et skille mellom hva som må regnes som del av virksomhets løpende arbeidsmiljøledelse, og hva som kan ansees å være et  kartleggings- og måleoppdrag som kan løses som et prosjekt. En annen utfordring som følge av denne endringen er at en BHT eller et konsulentselskap som selger yrkeshygiene tjenester trolig ikke vil kunne løse sitt behov for yrkeshygiene gjennom innleie av personell, da yrkeshygiene må ansees som en naturlig del av tjenestene en BHT eller konsulentselskapet skal levere. 

Denne innstrammingen aktualiserer imidlertid spørsmål om hva som er en innleie og hva som er en tjeneste (entriprise). Her er det i følge høyesterett (HR-2018-2371-A) avgjørende hvem leder, fordeler og kontrollerer arbeidet? Hvis kontrollen av hvem som skal gjøre arbeidet, fordeling av oppgaver og kontroll av arbeidet ligger hos tjenesteyter (entreprenør) er det en tjeneste (entreprise). Hvis oppdragsgiver bestemmer hvem som skal gjøre arbeidet, fordeler oppgaver og kontrollerer arbeidet er det snakk om en innleie. Det er viktig å merke seg at det er realiteten som avgjør om det er snakk om innleie eller entreprise, ikke hva oppdragsgiver eller arbeidsgiver velger å kalle det.

Så i dette aktuelle tilfelle, så vil en Felles BHT som en privat aktør, stå fritt til å velge hvem de inngår kontrakt med og selger sine tjenester til. Hvis de ikke ønsker å levere BHT tjenester, der hvor f.eks. yrkeshygiene tjenestene leveres av en annen aktør er dette en kommersiell vurdering fra den aktuelle BHT og ikke en følge av endring i forskriftene angående BHT.

Studiegrupper i yrkeshygiene

Studiegrupper i yrkeshygiene

Studiegruppene er et tilbud til medlemmer av NYF inntil en ny utdanningsløsning er på plass. Møter i gruppene vil foregå på kveldstid, er gratis og vil dekke pensum i fagene NYF-YE-02 Kjemiske arbeidsmiljøfaktorer og NYF-YE–04 Biologiske arbeidsmiljøfaktorer og inneklima. Første samling er 1. februar. Samlingene vil pågå fram til eksamen som er siste helgen i oktober. 

Ønsker du å delta ta kontakt med Gunn Anne Larsen.

Studiegruppene vil gå gjennom aktuelt pensum. Samlingene vil i tillegg legge vekt på å dele kunnskap og erfaring fra deltagernes egen praksis. Det vil også være anledning til å drøfte aktuelle problemstillinger. Det er allerede 17 som har meldt seg interessert i å delta på dette studie opplegget.

arbeidslivet i endring – følger vi med

snowman
snowman
Foto: Signe Lohmann-Lafrenz

Arbeidslivet i endring – følger vi med?

Ny teknologi har bidratt til at arbeid organiseres på helt nye måter. Dette er temaet for desember nummeret av Ramazzini –  Norsk tidsskrift for arbeids – og miljømedisin, som utgis av Norsk arbeidsmedisinsk forening. Her spekulerer Signe Lohmann-Lafrenz, i sin leder, på hva et arbeid egentlig er i dag?

Hun undres på hva Uber taxier, you-tubere, Wolt- og Foodora mat-transportere, leie av el-sparkesykler er. At hun på Kirkens bymisjon, hvor hun jobber med personer som selger seksuelle tjenester, ser at tjenestene bestilles og ytes digitalt. Motsatt observerer hun at det finnes utallige, fysisk arbeidende immigrantarbeidere, som jobber med stor risiko for eget liv og helse. Eneste lyspunkt som holder dem oppe, er digital kontakt med familie/venner i hjemlandet. Dette er ikke bare noe som skjer i Quatar, men også i Norge. 

I dette julenummeret, presentere hun ulike artikler skrevet av ulike profesjonsgrupper, rundt temaet «arbeidslivet i endring – følger vi med?». Her finnes det bl.a. en artikel om AI «Maskiner som oss. Et arbeidshelseperspektiv på maskinlæring (kunstig intelligens)». Her er også en artikkel om yrkeshygiene «Et blikk inn i framtiden til yrkeshygienefaget», skrevet av leder av NYF, Hans Thore Smedbold.

Kos dere med dette julenummeret av Ramazzini. Tidskriftet kan leses  Norsk arbeidsmedisinsk forening sin webside.

ramazzini - tidsskrift

NYF lønnsundersøkelse 2022

Lønn yrkeshygieniker 2022
Lønn yrkeshygieniker 2022

Aktuelt

Lønnsundersøkelsen 2022 tydet på at yrkeshygieniker som gruppe ser ut til å følge den generelle lønnsutviklingen i samfunnet. Undersøkelsen avdekket imidlertid store forskjeller. Ikke-sertifiserte yrkeshygienikere med lang ansiennitet ser ut til å ha en dårligere lønnsutvikling enn sine yngre kolleger og kolleger som er sertifisert. Den gjennomsnittlige årsinntekten for kvinnelige yrkeshygienikere ser fortsatt ut til å være lavere enn for menn. Det vil bli gjennomført en ny lønnsundersøkelse i 2024.

NYF har tidligere presentert lønnsundersøkelsen  gjennomført blant sine medlemmer i Yrkeshygienikeren (Yrkeshygienikeren nr. 3-4, 2010, nr. 1, 2012, nr. 2, 2017 og nr. 1, 2022). Undersøkelsen beskriver lønnsutviklingen over tid, mellom kjønn, ulike branskjer og type virksomhet en jobber i.  Undersøkelsen fra 2022 kan i sin helhet lastes ned her.

I våre lønnsundersøkelser er medlemmene bedt om å oppgi brutto årslønn pr 31.12. siste år, samt verdi av eventuelle tillegg (naturalia). I tillegg til lønn, ble medlemmene i denne undersøkelsen blant annet spurt om utdanning, antall år med relevant praksis, kjønn, hvorvidt de var sertifiserte og om de arbeider i privat eller offentlig sektor. Det ble også spurt om hvilke midler arbeidsgiver stiller til rådighet for faglig oppdatering og videreutvikling. Undersøkelsen i 2022 ble gjentatt med lønnsdata pr 31.12.2021.

Gjennomsnittelig lønn

Gjennomsnittlig bruttolønn fra lønnsundersøkelsene i 2010, 2012, 2017 og 2021 er vist i Tabell 1, i tillegg er minimum, maksimum og 25-, 50- og 75-percentilen tatt med. Resultatene fra undersøkelsen i 2022 er sett i lys av de tidligere undersøkelsene. 

Lønn og Utdanning

Tabell 2 viser lønnsnivå fordelt etter utdanning og antall år med yrkeshygienisk praksis. På grunn av et lite utvalg har utdanningsnivå blitt slått sammen til to hovedkategorier «Bachelor (eller lavere)» og «Mastergrad (eller høyere)». Tallene viser en svakere lønnsutvikling blant de med «bachelor eller lavere» versus de med «mastergrad eller høyere» utdanning.

Referanse

Ny giv i grenseverdi arbeidet

Arbeidstilsynets «Retningslinje og rutine for utarbeidelse og fastsettelse av grenseverdier for forurensninger i arbeidsatmosfæren», som ble publisert før sommeren, signaliserer en ny giv i grenseverdi arbeidet.

Continue reading

Ny MOU signert av IOHA

Asbestonomy 2022 ble arrangert i London 16. -17. juni. På konferansen deltok det representater fra de flere landene som enten fortsatt benytter eller tidligere har benyttet asbest.

Continue reading

Vårkonferansen 9. mai 2022

Vårkonferansen 9. mai 2022

ååå det var deilig å kunne møtes igjen

Nesten 130 medlemmer, foredragsholdere og utstillere deltok på vårens vakreste yrkeshygiene enventyr – NYFs årlige vårkonferanser. På grunn av pandemien er det tre år siden sist, det var derfor stor spenning om hvor mange som ville finne veien til Thon Hotel Opera denne gange. Det var god stemning og høylytte diskusjoner og erfaringsutvekslinger. Flere har sagt i fra at de kommer til å jobbe videre med dette temaet når de er tilbake i egen bedrift. 

Presentasjonene fra konferansen vil dere enten finne på Vårkonferansen sin hjemmeside (via lenker som er satt inn i programmet). De som dere ikke finner der vil bli delt via en dropbox lenke til de som deltok på konferansen.